söndag 5 juli 2015

Somrig halloncheesecake

IHej allesammans!

Idag fyller min mamma år och då gjorde jag och min lillasyster en halloncheesecake. Det är en perfekt födelsedagstårta eftersom den imponerar på gästerna och är delikat. Men man får börja i tid eftersom den tar ett tag att göra.

Kladdkaksbotten:
100 gram smör
3 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker
2 st ägg

Cheesecakefyllning:
5 st passionsfrukter
200 gram philadelfiaost
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 st äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl färska mosade hallon

Garnering:
Färska hallon

Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Sätt ugnen på 175 grader

Smält smöret och blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner det smälta smöret och äggen, ett i taget. Häll kladdkakssmeten i formen.

Grädda kakan i mitten av ugnen cirka 12 min. Kakan stelnar ytterligare när den kallnar. Låt kakan kallna helt men ta inte ut den ur formen. 

Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa dem och sila genom en sil. Spara saften.

Vispa ost, socker, vaniljsocker till en slät smet. Rör ner äggulorna, en i taget. Vispa grädden ganska hårt och vänd ner den tillsammans med passionssaft och hallonmos i smeten.

Häll smeten över bottnen. Täck över och frys tårtan i minst fyra timmar. Ta fram tårtan ca 20 minuter innan servering och garnera med hallon.

Nu är cheesecaken klar och färdig att avnjutas!

Min lillasyster och jag tog receptet från Mitt Kök men bytte ut jordgubbarna mot hallon vilket gick jättebra. Hoppas att ni gillar receptet så hörs vi.

Baka lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar